Prawo odstąpienia od umowy zawartej w okolicznościach nietypowych, czyli np. przez Internet, umożliwia konsumentowi wycofanie się z niej bez podawania jakichkolwiek przyczyn („cooling off period”). Może to zrobić także wtedy, gdy otrzymał towar pełnowartościowy, ale po prostu się rozmyślił. Przedsiębiorca nie może natomiast uregulować prawa odstąpienia od umowy w sposób mniej korzystny dla konsumenta niż to wynika z przepisów prawa.
Współautorką artykułu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska
Autorami tego wpisu są Wiktor Rainka, Arwid Mednis i Karolina Gałęzowska
Od kilku miesięcy marketerzy zastanawiają się, jak zmiany prawa telekomunikacyjnego wpłyną na ich działalność. Ich głównym zmartwieniem jest to czy będą mogli dalej wykorzystywać swoje bazy danych, czy będzie to wymagać spełnienia dodatkowych formalności. W tym wpisie przedstawiamy jak rozumiemy nowelizację i jak, w naszej ocenie, powinna być stosowana w praktyce.
Nie ulega wątpliwości, że nowe przepisy – zanim wejdą w życie – muszą przebić się do świadomości uczestników rynku, a temu służą wszelkie kampanie informacyjno-edukacyjne – szczególnie wartościowe, gdy stanowią wymianę poglądów tych osób, które tworzą i popierają nowe regulacje. Nie inaczej jest z nową ustawą o prawach konsumenta, która wejdzie w życie 25 grudnia 2014 r. Ustawa ta jest instrumentem implementującym dyrektywę unijną 2011/83 w sprawie praw konsumentów. W ostatnich dniach mieliśmy okazję i przyjemność aktywnie uczestniczyć w dwóch ważnych wydarzeniach związanych zarówno z dyrektywą, jak i ustawą. Takie połączenie tematyki unijno – krajowej było okazją do spojrzenia na nadchodzące zmiany w szerszej perspektywie.
Autorem tego wpisu jest Wiktor Rainka.
Internet nie może obyć się bez mechanizmów wyszukiwania. Nie jest przesadą stwierdzenie, że stanowią one istotę funkcjonowania sieci. W tym wpisie chciałbym przybliżyć problematykę prawną związaną z wykorzystywaniem tzw. metawyszukiwarek ukierunkowanych.
Jak wspominaliśmy już w poprzednich wpisach, wkrótce czekają nas istotne zmiany w zakresie prawa ochrony konsumentów, które istotnie wpłyną m.in. na działalność sklepów internetowych. Jak słusznie zauważyła jedna z naszych czytelniczek, jakoś niewiele się mówi w mediach na ten temat. Postanowiliśmy zatem aktywniej włączyć się w rozwój dyskusji publicznej, czego efektem jest artykuł „Prawo unijne wymusi zmiany u sprzedawców internetowych”, który napisałem wspólnie z Aleksandrą Kunkiel-Kryńską, a który ukazał się w dzisiejszej Rzeczpospolitej.
Zachęcamy wszystkich do lektury oraz do samodzielnej analizy projektów nowelizacji. Nowelizacji, która obejmie, co ważne, a co wciąż nie doczekało się wystarczającego zainteresowania mediów, także przepisy kodeksu cywilnego w zakresie ostatnim raz zmienianym w roku 1996. Wygląda zatem na to, że wszyscy prawnicy, którzy skończyli studia ponad 17 lat temu, będą musieli obowiązkowo zaktualizować swoją wiedzę.
Autorem tego wpisu jest Tomasz Zalewski
Autorką tego wpisu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska.
Zachęcam do lektury październikowego Legal Alertu, w którym starałam się krótko podsumować najważniejsze zmiany wynikające z projektu ustawy o prawach konsumentów. Dla przypomnienia, ustawa wdrażająca do polskiego porządku prawnego przepisy dyrektywy 2011/83 musi zostać przyjęta do 13 grudnia br., a wejść w życie najpóźniej z dniem 13 czerwca 2014 r. Przedsiębiorców, zwłaszcza tych prowadzących działalność z wykorzystaniem internetowego kanału sprzedaży, czeka wiele zmian w zakresie regulaminów, procedur i treści stron internetowych, a także umów z podwykonawcami i kontrahentami, dlatego jak najszybciej powinni oni zapoznać się z projektem ustawy, aby na czas dostosować się do nowych wymogów.
Autorką tego artykułu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska.
Niby błahe zmiany w prawie ochrony konsumenta mają zasadnicze przełożenie na obowiązki przedsiębiorców, a właściwie determinują zasady ich działalności. Aby nie dać się zaskoczyć konieczne jest właściwe przygotowanie. Najnowsze zmiany przewiduje projekt ustawy z 20 września 2013 r. o prawach konsumentów. Takie wnioski płyną z konferencji „Handel internetowy w Polsce i UE po implementacji postanowień nowej dyrektywy ws. praw konsumentów oraz regulacji ADR i ODR”, która odbyła się 4 października 2013 r. w siedzibie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Autorem tego wpisu jest Wiktor Rainka.
Nadszedł czas na zapowiadaną analizę klauzul dotyczących zmiany regulaminu, które zostały wpisane do rejestru prowadzonego przez UOKiK.
Autorem tego wpisu jest Wiktor Rainka.
Powyższe pytanie tylko pozornie jest proste, a odpowiedź na nie pozornie oczywista. Na rynku dostępnych jest coraz więcej usług on-line, usługodawcy rozszerzają działalność wyposażając prowadzone przez siebie serwisy w nowe funkcjonalności, co wymusza wprowadzanie zmian do regulaminów stron internetowych. Równocześnie, nawet pobieżne przejrzenie rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego przez Prezesa UOKiK pozwala na wykrycie wielu przykładów postanowień regulaminów dotyczących możliwości ich zmiany, których legalność została zakwestionowana. Warto więc zadać pytanie: czy ustawodawca zapewnia możliwość wprowadzania zmian w raz ogłoszonym regulaminie oraz jaki jest zakres swobody we wprowadzaniu tych zmian?
Niedawno odświeżyliśmy nasz program bezpłatnego wsparcia prawnego dla polskich start up’ów. 20 wspartych projektów, 28 artykułów w miesięczniku Proseed i 18 wystąpień w ramach Aula Polska to podsumowanie dotychczasowego dorobku programu Internet Start Up.
Zwięźle i praktycznie o nowych technologiach oraz prawie własności intelektualnej i jego zastosowaniu w sieci.
BLOG ARCHIWALNY