W przypadku skorzystania przez konsumenta z prawa odstąpienia od umowy, ma on obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, a do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem. Konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy.
Od 25 grudnia 2014 r. obowiązują znowelizowane przepisy o e-handlu. W związku z tym zachęcam do lektury krótkiego artykułu z Dziennika Gazety Prawnej na temat najważniejszych zmian: Przejrzystość w e-handlu to podstawa udanych zakupów.
Nie ulega wątpliwości, że nowe przepisy – zanim wejdą w życie – muszą przebić się do świadomości uczestników rynku, a temu służą wszelkie kampanie informacyjno-edukacyjne – szczególnie wartościowe, gdy stanowią wymianę poglądów tych osób, które tworzą i popierają nowe regulacje. Nie inaczej jest z nową ustawą o prawach konsumenta, która wejdzie w życie 25 grudnia 2014 r. Ustawa ta jest instrumentem implementującym dyrektywę unijną 2011/83 w sprawie praw konsumentów. W ostatnich dniach mieliśmy okazję i przyjemność aktywnie uczestniczyć w dwóch ważnych wydarzeniach związanych zarówno z dyrektywą, jak i ustawą. Takie połączenie tematyki unijno – krajowej było okazją do spojrzenia na nadchodzące zmiany w szerszej perspektywie.
Nowa ustawa o prawach konsumenta zmieni zasady zawierania umów przez telefon. Zmieni je tak bardzo, że można się zasadnie zastanawiać czy to jeszcze będą umowy zawierane przez telefon, czy raczej umowy zawierane w wyniku rozmowy telefonicznej. Zapraszam do lektury drugiej części analizy, która dotyczy interpretacji pojęcia „propozycja zawarcia umowy” oraz zakresu zastosowania nowych przepisów. Część trzecia podsumowywać będzie obowiązki informacyjne przedsiębiorcy.
Nowa ustawa o prawach konsumenta zmieni zasady zawierania umów przez telefon. Zmieni je tak bardzo, że można się zasadnie zastanawiać czy to jeszcze będą umowy zawierane przez telefon, czy raczej umowy zawierane w wyniku rozmowy telefonicznej. Zapraszam do lektury pierwszego wpisu na ten temat, w którym skupię się na analizie kwestii czasu zawarcia umowy. Druga część dotyczyć zaś będzie zakresu zastosowania przepisów o umowach zawieranych przez telefon.
Zapraszam do lektury artykułu "Legislacja zatoczyła koło. Rękojmia wraca do kodeksu" z dzisiejszego Dziennika Gazety Prawnej, w którym - wspólnie z mec. Henrykiem Romańczukiem - analizujemy najważniejsze zmiany wynikające z ustawy o prawach konsumenta oraz nowelizacji kodeksu cywilnego.
Prace nad ustawą o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r., komentowaną przez nas na blogu, dobiegły końca - została ona podpisana przez Prezydenta 17 czerwca 2014 r. i ogłoszona 24 czerwca 2014 r. (Dz. U. 2014, poz. 827). Zgodnie z art. 55 ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia tj. 25 grudnia 2014 r., czyli w trakcie Świąt Bożego Narodzenia.
Zachęcamy do lektury mojego artykułu "Jednakowe bezpieczeństwo dla kupujących", który ukazał się 8 maja 2014 r. w Rzeczpospolitej.
Po odstąpieniu przez konsumenta od umowy zawartej na odległość, rzeczy mają być zwrócone w stanie niezmienionym, czyli w takim, w jakim były w chwili zawarcia umowy. Ustawa o prawach konsumenta „na nowo” reguluje kwestie związane z korzystaniem przez konsumenta z rzeczy w przypadku, gdy konsument rezygnuje z umowy i rzecz zwraca - ale czy zmieni się praktyka?
Zachęcam do lektury mojego artykułu, poświęconego procedurom przesyłania produktów, który ukazał się w Rzeczpospolitej 16 kwietnia 2014 r.
Zwięźle i praktycznie o nowych technologiach oraz prawie własności intelektualnej i jego zastosowaniu w sieci.
BLOG ARCHIWALNY