Ustawa z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich nie tylko zreformowała system konsumenckich ADR, ale także wprowadziła istotną zmianę do ustawy o prawach konsumenta – zmiana ta dotyczy reklamacji. Tym samym od 10 stycznia 2017 r. zmienił się sposób rozpatrywania reklamacji konsumenckich.
Autorką artykułu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska
Zapraszam do lektury artykułu pt. Wybór prawa jako klauzula abuzywna w umowach konsumenckich zawieranych przez Internet", którego mam przyjemność być współautorką. Materiał opublikowany został w trzecim numerze iKAR 2016 (Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny). Wydanie poświęcone było problematyce ochrony konsumentów.
Współautorką artykułu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 21 ustawy o prawach konsumenta, każdy sprzedawca najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa musi powiadomić konsumenta o możliwościach skorzystania z pozasądowych metod rozwiązywania sporów związanych z zawieraną umową. W połowie lutego na mocy Rozporządzenia 524/2013/UE pojawi się nowa taka metoda – platforma ODR. Więcej na ten temat na naszym blogu we wpisie pt. Wirtualne rozstrzyganie sporów konsumenckich już wkrótce możliwe.
W dniu 25 grudnia 2015 r. minął pierwszy rok obowiązywania Ustawy o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 roku. W minionych miesiącach towarzyszyły jej inne ważne zmiany w prawie i polityce ochrony konkurencji i konsumentów. Najważniejszą z nich jest „konsumencka” nowelizacja Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która wejdzie w życie 17 kwietnia 2016 r. Na jej podstawie Prezes UOKiK uzyska nowe narzędzia do kontroli stosowania prawa konsumenckiego.
Współautorką artykułu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska
W przypadku skorzystania przez konsumenta z prawa odstąpienia od umowy, ma on obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, a do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem. Konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy.
Zwięźle i praktycznie o nowych technologiach oraz prawie własności intelektualnej i jego zastosowaniu w sieci.
BLOG ARCHIWALNY