W dniu 10 stycznia 2017 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Nakłada ona szereg obowiązków informacyjnych na przedsiębiorców, którzy zdecydują się uczestniczyć w pozasądowym systemie rozwiązywania sporów z konsumentami. Obowiązki takie dotyczą zarówno sklepów stacjonarnych, jak i sklepów internetowych.
Współautorką artykułu jest dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska
Informacja o podmiocie uprawnionym
Przedsiębiorca, który zdecydował się korzystać z pozasądowego rozwiązywania sporów z konsumentami, ma obowiązek poinformować konsumentów o podmiocie uprawnionym do rozstrzygania takich sporów, właściwym dla tego przedsiębiorcy.
Taka informacja powinna obejmować co najmniej adres strony internetowej podmiotu uprawnionego, a także zostać udostępniona – w sposób zrozumiały i łatwo dostępny dla konsumenta – w szczególności na stronie internetowej przedsiębiorcy oraz w stosowanych wzorcach umów zawieranych z konsumentami.
Natomiast rejestr podmiotów uprawnionych wraz z informacją o rodzajach spraw, jakimi poszczególne podmioty się zajmują, będzie prowadzony przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na dzień 10 stycznia rejestr jest pusty, gdyż dopiero od 10 stycznia podmioty uprawnione mogą składać wnioski o wpis do tego rejestru.
Odrzucona reklamacja i skutki milczenia
Jeżeli w następstwie złożonej przez konsumenta reklamacji spór nie został rozwiązany (np. reklamacja zastała odrzucona), przedsiębiorca powinien przekazać konsumentowi oświadczenie o zgodzie lub odmowie udziału w postępowaniu w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich. Oświadczenie takie powinno zostać przekazane konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku. Jeżeli przedsiębiorca wyrazi zgodę na postępowanie lub zamierza sam złożyć wniosek o jego wszczęcie, powinien przekazać konsumentowi informację o właściwym podmiocie uprawnionym.
Co ważne, jeżeli przedsiębiorca nie złożył żadnego oświadczenia, uznaje się, że wyraża zgodę na udział w postępowaniu w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.
Sklepy internetowe
Przedsiębiorca prowadzący działalność w Internecie ma obowiązek dodatkowo informować o adresie strony internetowej platformy ODR – przybliżaliśmy ten temat w lutym 2016 r. we wpisie „Jak dostosować regulamin sprzedaży online do wymogów Rozporządzenia ODR”.
Zwięźle i praktycznie o nowych technologiach oraz prawie własności intelektualnej i jego zastosowaniu w sieci.
BLOG ARCHIWALNY